Jak wymienić łożysko w kole pasowym kosiska traktorka-kosiarki?

Wydawać by się mogło, że jedyną metodą wyeliminowania hałasującego i/lub wibrującego koła pasowego kosiska traktora ogrodowego jest jego wymiana. Jest to jednak dość droga przyjemność zwłaszcza, kiedy do wymiany jest kilka rolek. Dlatego chciałbym zaproponować sprawdzony inny dużo tańszy i dość prosty sposób, polegający na wymianie samego łożyska, który można zastosować także w innych nitowanych czy zgrzewanych kołach pasowych. Poradnik na podstawie napinacza agregatu tnącego kosiarki samojezdnej MTD.

  • Czas wykonania do 30 minut
    • Koszt około 5 zł, zamiast nowej rolki w cenie od 50 zł wzwyż 🙂

Jak wymienić łożysko w kole pasowym kosiska traktorka-kosiarki – instrukcja krok po kroku

Koło pasowe kosiska traktorka ogrodowego
Koło pasowe agregatu tnącego

Będziesz potrzebować:

- dwa klucze nasadowe, oczkowe lub płaskie, wiertarka, wiertło 8 mm, wkrętak płaski, młotek, punktak, stara śruba lub pręt wielkości tulejki, łożysko, 6 śrub 8 mm, 6 nakrętek i podkładek 8 mm, pędzel, papier ścierny, odrdzewiacz, farba

Instrukcja krok po kroku

Wykręć koło pasowe z wcześniej wymontowanego agregatu tnącego.

Demontaż koła pasowego agregatu tnącego
Wykręcane koło pasowe
Zdemontowane koło pasowe kosiska kosiarki samojezdnej ze śrubą i nakrętką
Wymontowane koło pasowe

Odszukaj i odsłoń miejsca łączeń na kole pasowym – wystarczy zeskrobać naleciały brud, farbę.

Zeskrobana farba w miejscu łączenia koła pasowego
Miejsce łączenia

Oznacz punktakiem wszystkie 6 połączeń na kole pasowym.

Nabite punktakiem łączenie na kole pasowym kosiska
Oznaczone miejsce łączenia

Wywierć otwory we wszystkich oznaczonych punktach koła.

Przewiercone otwory w miejscach łączeń szajby
Nawiercone otwory w miejscach łączeń

Rozszczep obydwa elementy rolki za pomocą śrubokręta i młotka.

Rozmontowywane obydwa elementy koła pasowego agregatu
Rozszczepiane elementy koła pasowego

Wybij osadzoną tulejkę w łożysku oraz samo łożysko z koła pasowego (tutaj przyda się młotek i stara śruba o zbliżonej średnicy do części tulei umocowanej w łożysku).

Wybijana tulejka

Warto oczyścić wewnętrzne części z brudu i rdzy i zabezpieczyć na dalsze lata użytkowania.

Rozszczepione elementy koła pasowego agregatu tnącego
Rozmontowane koło pasowe

W tym celu odtłuść oczyszczone powierzchnie (można zastosować odrdzewiacz).

Odrdzewione koło pasowe agregatu tnącego kosiarki ogrodowej
Elementy koła pasowego po usunięciu rdzy

Po wyschnięciu nanieś farbę (patrz zalecenia producenta odrdzewiacza).

Koło pasowe kosiska traktorka po naniesieniu farby
Pomalowane koło pasowe

Następnie nabij tulejkę na nowe łożysko.

Tuleja umieszczona w łożysku koła pasowego
Tulejka osadzona w łożysku

Umieść łożysko je w jednej z części koła pasowego.

Tulejka z łożyskiem usytuowana w jednym z elementów szajby kosiska
Łożysko wraz tuleją umieszczone w jednej połówce koła pasowego

Nałóż drugą część koła i skręć całość śrubami (wszystkie otwory winny dokładnie na siebie nachodzić, a obydwa elementy rolki ściśle do siebie dolegać).

Poskręcane koło pasowe agregatu widok z góry
Skręcone koło pasowe – góra
Poskręcane koło pasowe kosiarki widok z dołu
Poskładane koło pasowe – dół
Poskładane koło pasowe traktorka widok z boku
Dokładnie spasowane elementy koła

Zamontuj koło pasowe w kosisku traktorka (nie zapomnij o odpowiednim ułożeniu paska klinowego).

Założone naprawione koło pasowe w kosisku traktora ogrodowego
Zamontowane koło pasowe w agregacie tnącym traktorka

Instrukcja w skrócie

  1. Wymontuj kosisko i wykręć koło pasowe
  2. Odszukaj miejsca łączeń i nabij punktakiem
  3. Wywierć otwory
  4. Wybij tulejkę i wymontuj łożysko
  5. Oczyść i zabezpiecz koło pasowe przed rdzą
  6. Nabij tuleję na łożysko i umieść je w kole pasowym
  7. Poskręcaj obydwa elementy koła pasowego
  8. Zamontuj koło pasowe w kosisku traktorka

Dobre rady

  • Otwory powinny być na tyle duże aby dało się rozszczepić elementy koła pasowego.
  • Łożysko powinno dokładnie przylegać do ścianek koła pasowego. Jeśli trzeba należy je z wyczuciem dobić, żeby nie zdeformować blachy z jakiej wykonana jest rolka. Mamy wtedy pewność, że koło będzie właściwie spasowane i równe.
  • Nabijanie tulejki wykonuj na stalowej płaskiej równej powierzchni, aby nie uszkodzić łożyska.
  • Zamiast śrub (wystarczą zwykłe, nieutwardzane) można zastosować nity, ale w przyszłości będzie nieco trudniej przy kolejnej wymianie łożyska. Podczas wiercenia warto zastosować najpierw mniejsze wiertła. Nie dość, że łatwiej będzie przy rozwiercaniu większych otworów, to możemy sprawdzić czy ewentualnie nie ma potrzeby robienia większych. W przedstawionym przypadku należało użyć wiertła 8 mm. Pamiętaj jednak, aby nie robić nic na siłę. Jeśli widzisz, że elementy koła niecącą się rozchodzić, zrób większe otwory.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Enter Captcha Here : *

Reload Image