Jak wymienić łożysko w kole pasowym kosiska traktorka-kosiarki?

Wydawać by się mogło, że jedyną metodą wyeliminowania hałasującego i/lub wibrującego koła pasowego kosiska traktora ogrodowego jest jego wymiana. Jest to jednak dość droga przyjemność zwłaszcza, kiedy do wymiany jest kilka rolek. Dlatego chciałbym zaproponować sprawdzony inny dużo tańszy i dość prosty sposób, polegający na wymianie samego łożyska, który można zastosować także w innych nitowanych czy zgrzewanych kołach pasowych. Poradnik na podstawie napinacza agregatu tnącego kosiarki samojezdnej MTD.

Jak wymienić łożysko w kole pasowym kosiska traktorka-kosiarki – instrukcja krok po kroku

Będziesz potrzebować:

– dwa klucze nasadowe, oczkowe lub płaskie, wiertarka, wiertło 8 mm, wkrętak płaski, młotek, punktak, stara śruba lub pręt wielkości tulejki, łożysko, 6 śrub 8 mm, 6 nakrętek i podkładek 8 mm, pędzel, papier ścierny, odrdzewiacz, farba

Wykręć koło pasowe z agregatu tnącego.

Odszukaj i odsłoń miejsca łączeń na kole pasowym – wystarczy zeskrobać naleciały brud, farbę.

Oznacz punktakiem wszystkie 6 połączeń.

Wywierć otwory we wszystkich punktach.

Rozszczep obydwa elementy rolki za pomocą śrubokręta i młotka.

Wyjmij łożysko i wybij osadzoną w nim tulejkę (tutaj przyda się młotek i stara śruba o zbliżonej średnicy do części tulei umocowanej w łożysku).

Warto oczyścić wewnętrzne części z brudu i rdzy i zabezpieczyć na dalsze lata użytkowania.

W tym celu odtłuść oczyszczone powierzchnie i nanieś farbę (można również zastosować odrdzewiacz).

Następnie nabij tulejkę na nowe łożysko i umieść je w jednej z części koła pasowego.

Nałóż drugą część koła i skręć całość śrubami (wszystkie otwory winny dokładnie na siebie nachodzić, a obydwa elementy rolki ściśle do siebie dolegać).

Zamontuj koło pasowe w kosisku traktorka.

Czas wykonania do 30 minut, koszt około 5 zł, zamiast nowej rolki w cenie od 50 zł wzwyż J

Dobre rady

  • Łożysko powinno dokładnie przylegać do ścianek koła pasowego. Jeśli trzeba należy je z wyczuciem dobić, żeby nie zdeformować blachy z jakiej wykonana jest rolka. Mamy wtedy pewność, że koło będzie właściwie spasowane i równe.
  • Nabijanie tulejki wykonuj na stalowej płaskiej równej powierzchni, aby nie uszkodzić łożyska.
  • Zamiast śrub (wystarczą zwykłe, nieutwardzane) można zastosować nity, ale w przyszłości będzie nieco trudniej przy kolejnej wymianie łożyska. Podczas wiercenia warto zastosować najpierw mniejsze wiertła. Nie dość, że łatwiej będzie przy rozwiercaniu większych otworów, to możemy sprawdzić czy ewentualnie nie ma potrzeby robienia większych. W przedstawionym przypadku należało użyć wiertła 8 mm. Pamiętaj jednak, aby nie robić nic na siłę. Jeśli widzisz, że elementy koła niecącą się rozchodzić, zrób większe otwory.

Sprzęt i nie tylko możesz zobaczyć, np. tutaj.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Enter Captcha Here : *

Reload Image