Jak naprawić zawór czujnik turbiny diesel tdi N75

Często przyczyną niedziałającej turbiny jest awaria czujnika ciśnienia. Przez co samochód traci swoją dynamikę i moc. Taki zwór należy wymienić lub spróbować naprawić. Może bowiem okazać się, że wystarczy jego wyczyszczenie, aby nadal spełniał swoją funkcję. Poradnik na przykładzie zaworu N75, zamontowanego w silniku 1.9 TDI 81 kW (110 kM).

Jak naprawić zawór czujnik turbiny diesel tdi N75 VAG – diagnoza i czyszczenie

Będziesz potrzebować:

– klucz nasadkowy, śrubokręt, szmatka, pędzelek, preparat WD40 lub inny, skaner diagnostyczny

Przed przystąpieniem do jakiejkolwiek naprawy należy zdiagnozować awarię. Można posłużyć się odpowiednim skanerem, który wskaże błąd.

W tym celu należy podłączyć wtyczkę i przeskanować silnik. Jeśli okaże się, że błąd wskazuję na zawór turbosprężarki możemy zabierać się za naprawę uszkodzonej części. Pamiętaj aby podczas skanowania włączyć stacyjkę. W przeciwnym razie komputer nie zadziała.

Następnie odłącz skaner i wyłącz zapłon.

Otwórz maskę, zlokalizuj zawór N75. Może znajdować się w różnych miejsca w zależności od marki i modelu. Np. w Seacie Leon I usytuowany jest na środku blisko szyby i przykręcony do karoserii.

Zdejmij przewody i wykręć nakrętki mocujące czujnik.

Odepnij wtyczkę. W tym celu należy zluzować zatrzask i jednocześnie pociągnąć wtyk.

Rozmontuj zawór. Podważ zagięcia blaszki śrubokrętem i wyciągnij poszczególne elementy.

Przeczyść wszystkie części składowe szmatką i pędzelkiem oraz przedmuchaj otwory. Można użyć srodka typu WD40.

Złóż zawór i zaciśnij metalową obręcz kombinerkami. Ważne, aby krawędzie dobrze zachodziły na korpus. Wszystko winno być dobrze spasowane, aby nieszczelności nie przyczyniały się do nieprawidłowej pracy czujnika.

Zamontuj zawór, włącz zapłon i skasuj błąd.

Odpal silnik i sprawdź działanie. Jeśli nie ma poprawy czujnik wymaga wymiany na nowy lub należy szukać innych przyczyn nieprawidłowo działajacej turbiny.

Dobre rady

Warto sprawdzić przewody, a najlepiej wymienić je na nowe. Zdarza się, że jedynie uszkodzony wężyk jest winowajcą całego zamieszania.

Problemy z turbodoładowaniem moga również pochodzić od gruszki zamontowanej przy samej turbinie. Może być zapieczona lub na tyle zużyta, że należy ją wymienić.

Oczywiście sama turbina może być zabrudzona lub uszkodzona. Niestety to już jest grubsza robota.

Problemy z mocą mogą także tkwić w zaworze EGR oraz jego czujnikiem i przewodami.



Sprzęt i nie tylko możesz zobaczyć, np. tutaj.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Enter Captcha Here : *

Reload Image