Często przyczyną niedziałającej turbiny jest awaria czujnika ciśnienia, przez co samochód traci swoją dynamikę i moc. Taki zwór należy wymienić lub spróbować naprawić. Może bowiem okazać się, że wystarczy jego wyczyszczenie, aby nadal spełniał swoją funkcję. Poradnik na przykładzie zaworu N75, zamontowanego w silniku 1.9 TDI 81 kW (110 kM). Oczywiście tego typu zawór stosowany jest w wielu innych silnikach montowany różnych markach samochodów z grupy VAG czyli Volkswagen, Audi, Seat, Skoda.
Jak naprawić zawór czujnik turbiny diesel tdi N75 VAG – diagnoza i czyszczenie
Będziesz potrzebować:
- klucz nasadkowy, śrubokręt, szmatka, pędzelek, preparat WD40 lub inny, skaner diagnostyczny
Przed przystąpieniem do jakiejkolwiek naprawy należy zdiagnozować awarię. Można posłużyć się odpowiednim skanerem, który wskaże błąd.
W tym celu należy podłączyć wtyczkę i przeskanować silnik. Jeśli okaże się, że błąd wskazuję na zawór turbosprężarki możemy zabierać się za naprawę uszkodzonej części. Pamiętaj, aby podczas skanowania włączyć stacyjkę. W przeciwnym razie komputer nie zadziała.
Następnie odłącz skaner i wyłącz zapłon.
Otwórz maskę, zlokalizuj zawór N75. Może znajdować się w różnych miejsca w zależności od marki i modelu. np. w Seacie Leon I usytuowany jest na środku blisko szyby i przykręcony do karoserii.
Zdejmij przewody i wykręć nakrętki mocujące czujnik.
Odepnij wtyczkę. W tym celu należy zluzować zatrzask i jednocześnie pociągnąć wtyk.
Rozmontuj zawór. Podważ zagięcia blaszki śrubokrętem i wyciągnij poszczególne elementy.
Przeczyść wszystkie części składowe szmatką i pędzelkiem oraz przedmuchaj otwory. Można użyć środka typu WD40.
Złóż zawór i zaciśnij metalową obręcz kombinerkami. Ważne, aby krawędzie dobrze zachodziły na korpus. Wszystko winno być dobrze spasowane, aby nieszczelności nie przyczyniały się do nieprawidłowej pracy czujnika.
Zamontuj zawór, włącz zapłon i skasuj błąd.
Odpal silnik i sprawdź działanie. Jeśli nie ma poprawy, czujnik wymaga wymiany na nowy lub należy szukać innych przyczyn nieprawidłowo działającej turbiny.
Instrukcja w skrócie
- Zdiagnozuj przyczynę nieprawidłowo działającej turbiny
- Zlokalizuj czujnik N75
- Zdejmij przewody, wypnij wtyczkę i odkręć czujnik
- Rozbierz zawór na części pierwsze
- Oczyść dokładnie czujnik
- Złóż starannie zawór
- Zamontuj czujnik w samochodzie i sprawdź działanie
Dobre rady
- Warto sprawdzić przewody, a najlepiej wymienić je na nowe ponieważ zdarza się, że jedynie uszkodzony wężyk jest winowajcą całego zamieszania.
- Problemy z turbodoładowaniem mogą również pochodzić od gruszki zamontowanej przy samej turbinie. Może być zapieczona lub na tyle zużyta, że należy ją wymienić.
- Oczywiście sama turbina może być zabrudzona lub uszkodzona. Niestety to już jest grubsza robota.
- Problemy z mocą mogą także tkwić w zaworze EGR oraz jego czujnikiem i przewodami.
Zawór N75 między innymi zastosowano w:
AUDI
- A3 (8L1):
1.9 TDI, Diesel, 1896, 66, 90, 4, 09.1996 – 07.2001
1.9 TDI, Diesel, 1896, 74, 100, 4, 10.2000 – 05.2003
1.9 TDI, Diesel, 1896, 81, 110, 4, 08.1997 – 07.2001
- A4 (8D2, B5):
1.9 TDI, Diesel, 1896, 85, 116, 4, 03.2000 – 11.2000
1.9 TDI quattro, Diesel, 1896, 85, 116, 4, 03.2000 – 11.2000
- A4 Avant (8D5, B5):
1.9 TDI, Diesel, 1896, 85, 115, 4, Kombi, 03.2000 – 09.2001
1.9 TDI quattro, Diesel, 1896, 85, 115, 4, Kombi, 03.2000 – 09.2001
SEAT
- ALHAMBRA (7V8, 7V9):
1.9 TDI, Diesel, 1896, 85, 115, 4, 06.2000 – 03.2010
1.9 TDI 4motion, Diesel, 1896, 85, 115, 4, 06.2000 – 03.2010
1.9 TDI, Diesel, 1896, 96, 131, 4, 11.2002 – 11.2008
1.9 TDI, Diesel, 1896, 110, 150, 4, , 05.2005 – 05.2007
- LEON (1M1):
1.9 TDI, Diesel, 1896, 66, 90, 4, 11.1999 – 06.2006
1.9 TDI, Diesel, 1896, 81, 110, 4, 11.1999 – 06.2006
- TOLEDO II (1M2):
1.9 TDI, Diesel, 1896, 66, 90, 4, 03.1999 – 07.2004
1.9 TDI, Diesel, 1896, 81, 110, 4, 10.1998 – 07.2004
SKODA
- FABIA I (6Y2):
1.9 TDI, Diesel, 1896, 74, 100, 4, 01.2000 – 03.2008
- FABIA I Stufenheck (6Y3):
1.9 TDI, Diesel, 1896, 74, 100, 4, 01.2000 – 12.2007
- FABIA I Combi (6Y5):
1.9 TDI, Diesel, 1896, 74, 100, 4, Kombi, 04.2000 – 12.2007
- OCTAVIA I (1U2):
1.9 TDI, Diesel, 1896, 66, 90, 4, 09.1996 – 03.2010
1.9 TDI, Diesel, 1896, 81, 110, 4, , 08.1997 – 01.2006
- OCTAVIA I Combi (1U5):
1.9 TDI, Diesel, 1896, 66, 90, 4, Kombi, 07.1998 – 03.2010
1.9 TDI 4×4, Diesel, 1896, 74, 100, 4, Kombi, 09.2000 – 01.2006
1.9 TDI, Diesel, 1896, 81, 110, 4, Kombi, 07.1998 – 01.2006
- SUPERB I (3U4):
1.9 TDI, Diesel, 1896, 74, 101, 4, 08.2002 – 10.2005
1.9 TDI, Diesel, 1896, 96, 130, 4, , 12.2001 – 03.2008
2.0 TDI, Diesel, 1968, 103, 140, 4, 10.2005 – 03.2008
VOLKSWAGEN
- BORA (1J2):
1.9 TDI, Diesel, 1896, 66, 90, 4, 10.1998 – 05.2005
1.9 TDI, Diesel, 1896, 74, 101, 4, 09.2000 – 05.2005
1.9 TDI 4motion, Diesel, 1896, 74, 101, 4, 09.2000 – 05.2005
1.9 TDI, Diesel, 1896, 81, 110, 4, 10.1998 – 06.2001
1.9 TDI, Diesel, 1896, 85, 115, 4, 12.1998 – 01.2002
1.9 TDI 4motion, Diesel, 1896, 85, 115, 4, 02.1999 – 06.2001
- BORA Variant (1J6):
1.9 TDI, Diesel, 1896, 66, 90, 4, Kombi, 07.2004 – 05.2005
1.9 TDI, Diesel, 1896, 74, 101, 4, Kombi, 09.2000 – 05.2005
1.9 TDI 4motion, Diesel, 1896, 74, 101, 4, Kombi, 09.2000 – 05.2005
1.9 TDI, Diesel, 1896, 81, 110, 4, Kombi, 05.1999 – 06.2001
1.9 TDI, Diesel, 1896, 85, 115, 4, Kombi, 05.1999 – 06.2001
1.9 TDI 4motion, Diesel, 1896, 85, 115, 4, Kombi, 05.1999 – 06.2001
- GOLF IV (1J1):
1.9 TDI, Diesel, 1896, 66, 90, 4, 10.1997 – 05.2004
1.9 TDI, Diesel, 1896, 74, 101, 4, 09.2000 – 06.2005
1.9 TDI 4motion, Diesel, 1896, 74, 101, 4 09.2000 – 06.2005
1.9 TDI, Diesel, 1896, 81, 110, 4, 08.1997 – 05.2004
1.9 TDI, Diesel, 1896, 85, 115, 4, 12.1998 – 06.2001
1.9 TDI 4motion, Diesel, 1896, 85, 115, 4, 09.1999 – 06.2001
- GOLF IV Variant (1J5):
1.9 TDI, Diesel, 1896, 66, 90, 4, Kombi, 05.1999 – 05.2006
1.9 TDI, Diesel, 1896, 74, 101, 4, Kombi, 09.2000 – 06.2006
1.9 TDI 4motion, Diesel, 1896, 74, 101, 4, Kombi, 09.2000 – 06.2006
1.9 TDI, Diesel, 1896, 85, 115, 4, Kombi, 08.1999 – 06.2001
- NEW BEETLE (9C1, 1C1):
1.9 TDI, Diesel, 1896, 66, 90, 4, 01.1998 – 06.2004
1.9 TDI, Diesel, 1896, 74, 101, 4, 02.2001 – 09.2010
- PASSAT (3B3):
1.9 TDI, Diesel, 1896, 74, 101, 4, , 11.2000 – 05.2005
1.9 TDI, Diesel, 1896, 96, 130, 4, 11.2000 – 05.2005
1.9 TDI 4motion, Diesel, 1896, 96, 130, 4, 11.2000 – 05.2005
2.0 TDI, Diesel, 1968, 100, 136, 4, 12.2003 – 05.2005
- PASSAT Variant (3B6):
1.9 TDI, Diesel, 1896, 74, 101, 4, Kombi, 11.2000 – 05.2005
1.9 TDI, Diesel, 1896, 96, 130, 4, Kombi, 11.2000 – 05.2005
1.9 TDI 4motion, Diesel, 1896, 96, 130, 4, Kombi, 11.2000 – 05.2005
2.0 TDI, Diesel, 1968, 100, 136, 4, Kombi, 12.2003 – 05.2005
- SHARAN (7M8, 7M9, 7M6):
1.9 TDI, Diesel, 1896, 85, 115, 4, 04.2000 – 03.2010
1.9 TDI 4motion, Diesel, 1896, 85, 115, 4, , 04.2000 – 03.2010
1.9 TDI, Diesel, 1896, 96, 130, 4, 11.2002 – 03.2010
1.9 TDI, Diesel, 1896, 110, 150, 4, 06.2005 – 03.2010
- TOUAREG (7LA, 7L6, 7L7):
2.5 R5 TDI, Diesel, 2461, 128, 174, 5, 01.2003 – 05.2010
- LT 28-35 II Bus (2DB, 2DE, 2DK):
2.5 TDI, Diesel, 2461, 80, 109, 5, Bus, 05.1999 – 07.2006
2.8 TDI, Diesel, 2799, 116, 158, 4, Bus, 05.2001 – 06.2006
- LT 28-46 II (2DA, 2DD, 2DH):
2.5 TDI, Diesel, 2461, 80, 109, 5, 05.1999 – 07.2006
2.8 TDI, Diesel, 2799, 116, 158, 4, 04.2002 – 07.2006
- LT 28-46 II (2DC, 2DF, 2DG, 2DL, 2DM):
2.5 TDI, Diesel, 2461, 80, 109, 5, , 05.1999 – 07.2006
2.8 TDI, Diesel, 2799, 116, 158, 4, 04.2002 – 07.2006