Jak naprawić dętkę rowerową solidnie i tanio?

Kiedy złapiemy kichę, możemy ją łatwo zreperować. Artykuł przedstawia instrukcję krok po kroku jak samemu tanio i solidnie naprawić przedziurawioną dętkę w rowerze. Pokazana metoda jest tradycyjnym i skutecznym sposobem na kapcia. Pod warunkiem, że starannie przyłożymy się do przyklejania łatki na dętkę 🙂 Oczywiście takie łatanie jest również możliwe w kołach innych pojazdów.

Będziesz potrzebować:

– klej butapren, stara dętka, papier ścierny o drobnej ziarnistości, denaturat, kreda biała krawiecka lub szkolna, miska z wodą, ścisk stolarski lub klucz francuski ewentualnie imadło, dwie sklejki, szmatka, klucze do odkręcenia koła, rękawice ochronne

Jak naprawić dętkę rowerową – instrukcja czyli naklej łatkę i zapomnij.

  1. Postaw rower do góry kołami (podłóż coś pod siodełko i kierownicę) i odkręć przebite koło. Postępuj podobnie jak przy wymianie samej opony.
  2. Wykręć kapturek i zabezpieczenie wentyla (jeśli jest), wepchnij go do środka i zdejmij oponę zw. płaszczem wraz z dętką. Zrobisz to z łatwością ręką, bez używania kluczy.
    Ściągana opona i przebita dętka

    Ściąganie opony z dętką

    Wyciągana przedziurawiona dętka

    Wyjmowanie dętki z opony

  3. Napompuj dętkę i zanurz ją w wodzie tak, aby cały jej obwód znalazł się nieco poniżej lustra cieczy. Przekręcaj dętką do momentu, aż natrafisz na ujście powietrza.

    Sprawdzanie dętki

    Bąble powietrza dają znać o miejscu przebicia

  4. Zaznacz przebicie kredą i dla pewności sprawdź, jak powyżej pozostałą część dętki oraz wentylek (też może nie trzymać).

    Zaznaczone uszkodzenie dętki

    Oznaczone kredą miejsce przebicia

  5. Wytnij niewielką kilkucentymetrową owalną łatkę ze starej dętki i zmatowiej ją papierem ściernym. Zrób to samo z okolicami przedziurawionego miejsca, mniej więcej na szerokości łatki (oczywiście po osuszeniu).

    Przycinanie łatki do sklejenia dętki

    Wycinanie łatki

  6. Przeczyść miejsca klejenia denaturatem, nałóż na obie części cienką warstwę butaprenu i po kilkunastu minutach (dla przeschnięcia) połącz je. Upuść powietrze.

    Naprawianie dętki - klejenie

    Przyklejanie łatki

  7. Następnie spuść powietrze do końca. Dla ułatwienia wykręć zaworek, złóż dętkę na pół tak, by wentyl znalazł się na jednym jej końcu i poczynając od drugiego krańca zwiń całość. Powietrze zejdzie zupełnie, dzięki czemu łatwo umieścisz dętkę w oponie, którą należy dokładnie ułożyć, by uniknąć podwinięcia.

    Spuszczanie powietrza z naprawionej dętki

    Całkowite upuszczanie powietrza

  8. Ściśnij całość francuzem przez minimum 24 godziny, podkładając deseczki z obu stron (dla ochrony gumy i równomiernego połączenia).

    Złączona łatka z dętką kluczem francuskim

    Ściśnięte miejsce klejenia

  9. Po tym czasie wyciągnij dętkę, napompuj ją i podobnie jak wyżej, sprawdź szczelność połączenia w wodzie.
  10. Ale najpierw zbadaj płaszcz czy nie ma jakiegoś winowajcy przebicia. W tym celu dokładnie przepatrz i prześledź dotykiem (bez rękawiczek) zewnętrzną oraz wewnętrzną jego część.
  11. Jeśli jest okey, wyrównaj podkładkę osłonową szprych.

    Równo ustawiona osłona szprych na wewnętrznej obręczy koła

    Prawidłowo ustawiona osłona szprych

  12. Naciągnij jedną całą krawędź opony na rant, po czym ułóż wewnątrz dętkę.
    Zakladanie zreperowanej dętki i opny na kole

    Zakładanie opony i dętki

    Dobrze ułożona dętka w oponie po naprawie

    Właściwie ułożona dętka w oponie

  13. Wsuń wentyl w otwór obręczy, nasuń drugą krawędź opony i zamontuj koło w rowerze. Można też od razu założyć oponę z umieszczoną wewnątrz dętką na rant.

    Umieszczanie wentyla załatanej dętki w kole

    Wsuwany wentyl w otwór obręczy

  14. Ustaw je, jeśli trzeba wycentruj, napompuj i w drogę 🙂

Dobre rady

  • Jeśli wentyl nie trzyma, trzeba go wymienić. Czasem wystarczy samo dokręcenie. Właściwie od tego należy sprawdzić nieszczelność koła, przed demontażem. Po napompowaniu, trochę wody lub fuj, śliny 😉 na końcówkę i widać uciekające powietrze w postaci bąbelków.
  • Spuszczanie powietrza:

* wentyl rowerowy – należy wykręcić zabezpieczenie i wyciągnąć środkową część,

* wentyl tzw. samochodowy – wystarczy nacisnąć środkowy dzyndzel lub wykręcić za pomocą specjalnego kluczyka (często znajduje się na kapturku ochronnym).

  • Z wyczuciem ściśnij łączone części, aby nie uszkodzić reszty.
  • Przedstawiona z dziada pradziada metoda łatania dętki rowerowej i nie tylko, jest sprawdzona i tania. Staranne klejenie potrafi przetrzymać całą dętkę.

Sprzęt i nie tylko możesz zobaczyć, np. tutaj.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Enter Captcha Here : *

Reload Image