Jak zregenerować (naprawić) akumulator kwasowy?

Niektórym może się wydawać, że regeneracja akumulatora kwasowego samochodowego jest jakąś wiedzą tajemną. Wierz mi, to jest naprawdę do zrobienia i nie jest specjalnie kosztowne. W tym wpisie chciałbym Ci przedstawić instrukcję krok po kroku jak wykonać taki zabieg. Tyczy się to również, tzw. akumulatorów bezobsługowych. Jednocześnie podaję kilka uwag, które mogą mieć istotny wpływ na skuteczność wskazanej metody regeneracji.

Od razu chciałem Cię przestrzec. Zabierając się do regeneracji akumulatora, musisz mieć świadomość, że nie masz żadnej, ale to żadnej gwarancji, iż bezwzględnie uda Ci się w wystarczający sposób przywrócić jego sprawność.

Będziesz potrzebować:

– elektrolit (gotowy rozcieńczony roztwór kwasu siarkowego do akumulatorów), woda destylowana, lejek lub duża strzykawka, naczynie na płyny, gumowe rękawice, okulary ochronne, także ewentualnie fartuch, prostownik (najlepiej z regulacją), miernik i oczywiście akumulator

Jak zregenerować akumulator kwasowo-ołowiowy – instrukcja krok po kroku

  • Zdemontuj akumulator, potrząśnij, otwórz cele i wylej pozostałości elektrolitu do przygotowanego naczynia. Zwróć uwag na to czy nie wydostają się odłamki płytek, co świadczy o ich rozwarstwieniu. Taka bateria nie nadaje się do naprawy i dalsza praca nie ma sensu.
Regeneracja akumulatora - otwieranie cel
Otwarte cele
  • Wlej wody destylowanej tak, aby zupełnie nie przykrywać cel, przymknij cele i wypłucz wnętrze z zabrudzeń oraz nalotu zgromadzonego przez okres eksploatacji. Akumulator nie należy do najlżejszych urządzeń, dlatego można ułatwić sobie zadanie poprzez  kołysanie, opierając go na jednej z krawędzi.
Jak zregenerować akumulator - woda destylowana
Wlewanie wody destylowanej do poszczególnych cel
  • Wylej całość i zalej ponownie świeżą wodą destylowaną do przykrycia cel. Taka woda jest sprzedawana niemal w każdym hipermarkecie. Za pięć, sześć złotych można kupić pięciolitrową butlę. Naturalnie w sieci również jest dostępna.
  • Podłącz prostownik o odpowiednim natężeniu (A), tj. 1/20 pojemności akumulatora i ładuj przez około 2-3 dni, np. 1/20 z 60Ah = 3A. Jak widzisz jest to różna wartość, w zależności od pojemności baterii.
Ładowanie naprawianego akumulatora
Prostownik
  • Po tym czasie wylej destylat i zalej akumulator podobnie jak wyżej, ale już nowym elektrolitem. Jeśli nie dostaniesz go w sklepie motoryzacyjnym bez problemu możesz go nabyć przez Internet (koszt w granicach 5 zł za litr).
Elektrolit do regeneracji akumulatora
Gotowy roztwór do akumulatora kwasowego
  • Ponownie podłącz prostownik lecz o natężeniu 1/10 pojemności akumulatora (dla 60Ah jest to 6A). Ładowanie powinno trwać ok. 12 godz.
  • Następnie przy pomocy żarówki (samochodowej) rozładuj baterię. Zrób to według wzoru:

T = (Ah x V)/(P x 1,6)

 gdzie:

 T – czas rozładowania

 Ah – pojemność akumulatora

 V – napięcie

 W – moc obciążenia

 1,6 – współczynnik rozładowania


Zobrazuję to na przykładzie. Pozostańmy przy akumulatorze 60 Ah, napięcie 12 V, moc obciążenia 55 W. Zatem:

T = (60 x 12)/(55 x 1,6) = 8,18

Wynika z tego, że stosując żarówkę o mocy 55W przykładowy akumulator powinien rozładować się w ciągu 8,18 godz. Jednak w naprawianej baterii może to nastąpić dużo wcześniej.


Rozładowywanie regenerowanego akumulatora
Rozładowywanie żarówką o mocy 55W
  • Po tym czasie analogicznie, jak ostatnio, załaduj baterię (1/10 pojemności akumulatora), która powinna być gotowa do użytku.

Kilka uwag skutecznej regeneracji (naprawy) akumulatora

Ważne jest, aby w przeznaczonym do zregenerowania akumulatorze była możliwość dotarcia do cel. Inaczej należałoby wywiercić odpowiednie otwory.  W akumulatorach bezobsługowych często jest taka możliwość i nie ma potrzeby dodatkowego nawiercania. Czasem wystarczy zdjąć klapkę pod naklejką 😉

Podane wzory tyczą się w pełni sprawnego akumulatora. Przy starej baterii wyniki mogą się bardzo różnić. Jeśli chodzi o samo ładowanie, stosując prostownik ze wskaźnikiem poziomu ładowania, będziesz wiedział(a) kiedy nastąpi ten moment 🙂 W razie braku takiej funkcji, pilnuj czasu.

Pamiętaj, że masz do czynienia ze substancją żrącą. Jasne, że dziury w palcu od razu nie zrobi. Nie mniej staraj się postępować ostrożnie i użyj odpowiedniego zabezpieczenia. W razie potrzeby przemyj obficie miejsce kontaktu z kwasem czystą wodą.

Chroń środowisko. Za żadne skarby nie wylewaj zużytych płynów do kanalizacji, a tym bardziej do gleby czy rzeki. Nie myśl, że nic się nie stanie. Wbrew pozorom do Ciebie też to wróci.

Im dokładniej wykonasz poszczególne etapy regeneracji akumulatora, tym lepszych możesz spodziewać się efektów.

Rzecz podstawowa. Skuteczność powyższych działań w dużym stopniu zależy od tego czy:

  1. Akumulator był normalnie eksploatowany (przeciążenia czy nagłe rozładowania nie wróżą niczego dobrego ;)).
  2. Nie był uszkodzony ani wcześniej regenerowany.
  3. Nie pozostawał w długim stanie bezczynności po zakończeniu użytkowania.

Wszystko to znacząco wpływa na efekty. W zasadzie głównie dwa elementy eliminują na starcie potencjalny akumulator do odnowienia: uszkodzenie, mam tu także na myśli wspomniane rozwarstwienie płytek oraz wcześniejszą regenerację. Dlatego tak bardzo ważna jest znajomość historii baterii jaką chcesz brać na warsztat.

Jeśli masz oryginalny akumulator i wiesz, że wcześniej wszystko było z nim w porządku, śmiało możesz brać się za regenerację. W innym przypadku to trochę loteria, choć warto spróbować, o czym piszę w jednym z kolejnych artykułów (tym bardziej, że koszta nie są jakoś przerażające). Przedstawiam pewien eksperyment, w którym…

Zapraszam do lektury 🙂

55 komentarzy

  1. Witam,
    mam pytanie odnośnie akumulatorów 6v podłączonych szeregowo na 12v. Czy jeśli chcę przeprowadzić taką naprawę przebiega ona w taki sam sposób? I drugie pytanie jeśli to są dwa aku o pojemności 195Ah to ładować je połączone szeregowo zgodnie z podanymi wzorami dla 195Ah?

  2. Witam postepowalem wedlug instrukcji, jednak na koncowym ladowaniu jest problem. Akumulator przez 4 dni pobiera 4A, napiecie 10.7 gestosc elektrolitu 1175. Czy mam dac jeszcze szanse czy sobie odpuscic?
    A mozna jeszcze raz wykoztstac ten nowy elektrolit z akumulatora?

  3. Postępowałem dokładnie wg. instrukcji i chyba poszło mi nad wyraz dobrze, gdyż akumulator 65ah po 9,5h obciążenia 55W nadal ma 11,4V (wg. wzoru powinien się rozładowywać 8h50min.) Stąd pytanie rozładowywać dalej do ok. 11V czy bardziej wiążący jest wzór na czas rozładowania?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Enter Captcha Here : *

Reload Image