Demontaż licznika Seata nie nastręcza wiele trudności i nie zajmuje dużo czasu, jeśli wiadomo jak się do tego zabrać i czego spodziewać się w poszczególnych etapach rozbiórki. Wystarczy zaopatrzyć się w kilka prostych narzędzi i zarezerwować kilkanaście minut na wykonanie zadania. Nie wnikam z jakiego powodu potrzebujesz wymontować zegary. Przyczyn może być mnóstwo. W każdym razie poniżej znajdziesz instrukcję krok po kroku na podstawie modeli Leon I, Toledo II. Podobne rozwiązania mogą występować także w innych wersjach i markach grupy Volkswagena.
Będziesz potrzebować
– wkrętak lub bit torx, śrubokręt lub bit krzyżakowy (przydadzą się namagnesowane), ewentualnie naczynie lub pudełko na wkręty
Jak wymontować (wymienić) licznik/zegary w Seat Leon, Toledo – instrukcja krok po kroku
- Upewnij się, że kluczyk jest wyciągnięty ze stacyjki, można też wypiąć akumulator.
- Odsuń fotel i zluzuj ustawianie kierownicy, dzięki czemu możesz nią swobodnie manewrować w dwóch płaszczyznach, a co za tym idzie będziesz mieć łatwy dostęp do licznika.
- Torxem wykręć dwie śrubki, znajdujące się w górnej części obudowy zegarów.
- Maksymalnie odsuń i obniż kierownicę i wyjmij osłonę. Jest dość elastyczna, ale wystające wgłębienia na wkręty mogą dać się we znaki podczas wyjmowania. Dlatego trzeba nieco ponaciągać element, by wyszedł z komory.
- Aby wymontować licznik, odkręć dwa dolne wkręty i zluzuj zaczepy znajdujące się równolegle po środku u góry i u dołu.
- Wyciągnij licznik. W tylnej części znajdują się dwie wtyczki, które należy wypiąć. Żeby to zrobić wciśnij zatrzask i przestaw dźwignię, która wysuwa wtyczkę z gniazda. Tak jak to zostało przedstawione na zdjęciach. Dla ułatwienia zadania wymontuj najpierw wtyczkę z dłuższym kablem, potem drugą.
- Przesuń kierownicę i wyjmij zegary (trzeba troszkę pomanewrować).
- Jeśli chcesz wymontować tylną pokrywę licznika, należy zluzować zatrzaski, które znajdują się na obwodzie, wciskając je do środka najlepiej za pomocą śrubokrętu.
I wszystko jak na dłoni 🙂
Dobre rady
- Podczas demontażu wykonuj poszczególne czynności po kolei i bez nerwów. Nie szarp, nie uderzaj, nie ciągnij na siłę. Możesz narobić tylko szkód, a całość da się zrobić systemowo 😉
- Jak już wspomniałem, warto mieć namagnesowane końcówki narzędzi, dzięki czemu wkręty nie będą „uciekać” i łatwiej się je umieszcza w otworach. Można je namagnesować magnetyzerem.
- Podczas montażu zegarów należy wsunąć nieco wtyczkę w gniazdo, ustawić dźwignię w pozycji „open” i przestawić ją na zatrzask. Całość ładnie się spasuje.
- Jeżeli demontowałeś obudowę licznika, pamiętaj o umiejętnym umiejscowieniu małego kawałka przesłony kontrolek w kształcie prostokąta, znajdującego pomiędzy zegarami. Lubi łatwo wypadać. Dlatego trzeba go dobrze nasunąć na zaczepy, a składanie obudowy wykonywać w pozycji leżącej (naturalnie nie składający lecz licznik winien być tak usytuowany; choć, rzecz jasna nikt nikomu takiego usytuowania tułowia nie zabroni ) 😀
Czy po takiej wymianie zegarów nie będzie problemu z immobilizerem? Zegary mi padły i czeka mnie wymiana całości.