Jak wymontować (wymienić) licznik/zegary w Seat Leon, Toledo, itp.

Demontaż licznika Seata nie nastręcza wiele trudności i nie zajmuje dużo czasu, jeśli wiadomo jak się do tego zabrać i czego spodziewać się w poszczególnych etapach rozbiórki. Wystarczy zaopatrzyć się w kilka prostych narzędzi i zarezerwować kilkanaście minut na wykonanie zadania. Nie wnikam z jakiego powodu potrzebujesz wymontować zegary. Przyczyn może być mnóstwo. W każdym razie poniżej znajdziesz instrukcję krok po kroku na podstawie modeli Leon I, Toledo II. Podobne rozwiązania mogą występować także w innych wersjach i markach grupy Volkswagena.

Będziesz potrzebować

– wkrętak lub bit torx, śrubokręt lub bit krzyżakowy (przydadzą się namagnesowane), ewentualnie naczynie lub pudełko na wkręty

Jak wymontować (wymienić) licznik/zegary w Seat Leon, Toledo – instrukcja krok po kroku

  1. Upewnij się, że kluczyk jest wyciągnięty ze stacyjki, można też wypiąć akumulator.
  2. Odsuń fotel i zluzuj ustawianie kierownicy, dzięki czemu możesz nią swobodnie manewrować w dwóch płaszczyznach, a co za tym idzie będziesz mieć łatwy dostęp do licznika.
    Ustawianie kierownicy
    Dźwignia ustawiania kierownicy w pozycji open (w dół)
  3. Torxem wykręć dwie śrubki, znajdujące się w górnej części obudowy zegarów.
    Dwie śruby znajdujące się we wgłębieniach w górnej części obudowy zegarów Seata Leon
    Wkręty znajdujące się we wgłębieniach w górnej części obudowy


    Odkręcana obudowa licznika Seata
    Wykręcany wkręt osłony
  4. Maksymalnie odsuń i obniż kierownicę i wyjmij osłonę. Jest dość elastyczna, ale wystające wgłębienia na wkręty mogą dać się we znaki podczas wyjmowania. Dlatego trzeba nieco ponaciągać element, by wyszedł z komory.
    Wysuwana kierownica Seata Toledo i opuszczana w dół
    Luzowana kierownica


    Wyjmowanie osłony licznika Seat Leon
    Wyjmowana osłona
  5. Aby wymontować licznik, odkręć dwa dolne wkręty i zluzuj zaczepy znajdujące się równolegle po środku u góry i u dołu.
    Odkręcanie wkrętu zegarów Seat Toledo
    Wykręcony dolny prawy wkręt licznika


    Luzowany górny zaczep licznika Seat
    Luzowanie górnego zaczepu


    Zluzowany dolny zaczep zegarów Leon I
    Zluzowany dolny zaczep


    Demontowane zegary Seata Toledo II
    Wykręcony licznik z kokpitu
  6. Wyciągnij licznik. W tylnej części znajdują się dwie wtyczki, które należy wypiąć. Żeby to zrobić wciśnij zatrzask i przestaw dźwignię, która wysuwa wtyczkę z gniazda. Tak jak to zostało przedstawione na zdjęciach. Dla ułatwienia zadania wymontuj najpierw wtyczkę z dłuższym kablem, potem drugą.
    Wtyczki tylnej części zegarów Seata Leon I
    Wtyczki licznika


    Wtyk wpięty do licznika Seata
    Wpięta wtyczka


    Wciśnięty zaczep wtyczki zegarów Leon, Toledo za pomocą wkrętaka
    Wciskany zatrzask wtyczki


    Podniesiona dźwignia wtyku licznika Seat
    Uniesiona dźwignia wtyczki


    Dźwignia wysuwa wtyk zegarów Leona, Toledo
    Przestawiona dźwignia wysuwa wtyczkę z gniazda


    Wyjmowana wtyczka zegarów Seata
    Wyciągany wtyk
  7. Przesuń kierownicę i wyjmij zegary (trzeba troszkę pomanewrować).
    Wyciągany licznik Seata Leona I, Toledo II
    Wyjmowanie licznika
  8. Jeśli chcesz wymontować tylną pokrywę licznika, należy zluzować zatrzaski, które znajdują się na obwodzie, wciskając je do środka najlepiej za pomocą śrubokrętu.

I wszystko jak na dłoni 🙂

Dobre rady

  • Podczas demontażu wykonuj poszczególne czynności po kolei i bez nerwów. Nie szarp, nie uderzaj, nie ciągnij na siłę. Możesz narobić tylko szkód, a całość da się zrobić systemowo 😉
  • Jak już wspomniałem, warto mieć namagnesowane końcówki narzędzi, dzięki czemu wkręty nie będą „uciekać” i łatwiej się je umieszcza w otworach. Można je namagnesować magnetyzerem.
  • Podczas montażu zegarów należy wsunąć nieco wtyczkę w gniazdo, ustawić dźwignię w pozycji „open” i przestawić ją na zatrzask. Całość ładnie się spasuje.
  • Jeżeli demontowałeś obudowę licznika, pamiętaj o umiejętnym umiejscowieniu małego kawałka przesłony kontrolek w kształcie prostokąta, znajdującego pomiędzy zegarami. Lubi łatwo wypadać. Dlatego trzeba go dobrze nasunąć na zaczepy, a składanie obudowy wykonywać w pozycji leżącej (naturalnie nie składający lecz licznik winien być tak usytuowany; choć, rzecz jasna nikt nikomu takiego usytuowania tułowia nie zabroni ) 😀

Jeden komentarz

  1. Czy po takiej wymianie zegarów nie będzie problemu z immobilizerem? Zegary mi padły i czeka mnie wymiana całości.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Enter Captcha Here : *

Reload Image