Istnieją różne rodzaje układów kierowniczych stosowanych w traktorach ogrodowych. Mocno zużyte elementy uniemożliwiają sterowanie maszyną. W tym poradniku postaram się przedstawić myślę dobry i tani sposób naprawy kierownicy na przykładzie traktorka samojezdnego marki MTD.
Zatem co zrobić kiedy kierownica się kleszczy i przeskakuje na zębatce? Jeśli naprawę zechcesz opierać na wymianie poszczególnych części, co oczywiście możesz zrobić i zazwyczaj w serwisie tak zaproponują, musisz liczyć się ze sporym wydatkiem – minimum kilkaset złotych. A gdyby tak zreperować całość za grosze przy niewielkim nakładzie czasu i pracy?
Będziesz potrzebować:
– klucz oczkowy 17, nasadka 17, klucz z przedłużką, chwytak magnetyczny, tokarka do metalu, suwmiarka, wkrętak, młotek, stalowa rura, teflon, smar
Jak tanio naprawić układ kierowniczy w traktorku-kosiarce MTD – instrukcja krok po kroku
- Wyjmij osłonę, podważając ją śrubokrętem, odkręć śrubę i wyciągnij kierownicę, która jest osadzona na karbowanej części wałka.
- Wykręć nakrętkę mocującą wałek od spodu, zdejmij podkładki, zębatkę i wyjmij wałek. Co ważne, dostęp do spodniej części układu kierowniczego jest dobry. Nie trzeba wcześniej demontować kosiska.
- Wymontuj tulejkę, w której pracuje wałek kierownicy. Jeśli trzeba, uderz w nią z wyczuciem (np. stosując młotek i rurkę o średnicy tulejki), aby wyskoczyła z gniazda. Może być problem z wyciągnięciem już wybitej tulei. Wówczas przyda się jakiś dłuższy element, albo chwytak magnetyczny, żeby wyjąć ją z podwozia. W tym modelu traktora jest dość ciasno i trzeba się troszkę pogimnastykować 😉
- Na tokarce przetocz wewnętrzną części tulei i wyrównaj pracujący w niej odciek wałka.
- Znając wymiary skrawanych elementów, wytocz odpowiedniej wielkości teflonową wkładkę, na której będzie osadzony wałek. Winna ciasno mieścić się w tulejce, a wewnętrzna średnica powinna pozwalać na swobodne obracanie się drążka kierownicy. Warto również wykonać nieznacznie grubszą wkładkę od tulejki, dzięki czemu kołnierz wałka będzie się opierał o teflon, a zatem i tutaj unikniemy tarcia stal o stal.
- Przesmaruj dodatkowo stykające się elementy i zamontuj poszczególne części w traktorze.
- Mocno zużyte koło zębate należy wymienić. Można uniknąć tego kosztu. Jeśli jest taka możliwość, obróć koło zębate, co spowoduje zmniejszenie dodatkowego luzu. Czyli jej niewyrobiony obszar będzie nachodził na zębatkę.
- Wyśrodkuj kierownicę i ustaw koło zębate na środku zębatki (żeby znaleźć centrum, policz zęby zębatki). Dużo tych zębowatych zębów 😉
- Przy okazji sprawdź ułożenie kół i jeśli trzeba, ustaw je odpowiednio na drążkach sterujących, aby nie ściągało podczas jazdy i nie ścinało opon.
- Nakrętkę dokręć z wyczuciem, ażeby na wałku nie było luzu wzdłużnego i jednocześnie można było swobodnie manewrować kierownicą.
Dobre rady
- W razie konieczności udaj się do tokarza. Wystarczy wytłumaczyć o co chodzi; fachowiec zajmie się resztą. Nie powinno to kosztować więcej niż kilkadziesiąt złotych.
- Dlaczego teflon? Bo jest świetnym materiałem – trwały, nie poddaje się łatwo odkształceniom i właściwie nie wymaga smarowania. Choć mimo wszystko odrobina smaru nie zaszkodzi 🙂
- Można też zastosować inne rozwiązania, np. usadowienie na łożysku. Jednak i tutaj dochodzi do wycierania stali. Użycie teflonu wydaje się być bardziej efektywne. W przyszłości wystarczy wymienić teflonową wkładkę (koszt jeszcze mniejszy) bez konieczności skrawania stali. Ponadto, dalsze zmniejszanie średnicy wałka mogłoby się okazać niemożliwe.
WoW super rada, zdjęcia krok po kroku. Częściej się tu będę zjawiał:) Jja musiałem w moim MTD wymienić zębatkę, kupno ok 100-150 choć nie pamiętam już dokładnie, oczywiście wymieniałem sam;)