Jak tanio naprawić układ kierowniczy w traktorku-kosiarce MTD

Istnieją różne rodzaje układów kierowniczych stosowanych w traktorach ogrodowych. Mocno zużyte elementy uniemożliwiają sterowanie maszyną. W tym poradniku postaram się przedstawić myślę dobry i tani sposób naprawy kierownicy na przykładzie traktorka samojezdnego marki MTD.

Zatem co zrobić kiedy kierownica się kleszczy i przeskakuje na zębatce? Jeśli naprawę zechcesz opierać na wymianie poszczególnych części, co oczywiście możesz zrobić i zazwyczaj w serwisie tak zaproponują, musisz liczyć się ze sporym wydatkiem – minimum kilkaset złotych. A gdyby tak zreperować całość za grosze przy niewielkim nakładzie czasu i pracy?

Będziesz potrzebować:

– klucz oczkowy 17, nasadka 17, klucz z przedłużką, chwytak magnetyczny, tokarka do metalu, suwmiarka, wkrętak, młotek, stalowa rura, teflon, smar

Jak tanio naprawić układ kierowniczy w traktorku-kosiarce MTD – instrukcja krok po kroku

  1. Wyjmij osłonę, podważając ją śrubokrętem, odkręć śrubę i wyciągnij kierownicę,  która jest osadzona na karbowanej części wałka.
    Zdejmowanie dekla maskującego kierownicy traktora ogrodowego
    Demontowana osłona
    Śruba mocująca kierownicę traktorka
    Śruba mocująca kierownicę
    Zdejmowana kierownica traktora ogrodowego
    Demontowana kierownica
  2. Wykręć nakrętkę mocującą wałek od spodu, zdejmij podkładki, zębatkę i wyjmij wałek. Co ważne, dostęp do spodniej części układu kierowniczego jest dobry. Nie trzeba wcześniej demontować kosiska.
    Układ kierowniczy traktorka-kosiarki - zębatki
    Koło zębate na zębatce układu kierowniczego
    Jak naprawić układ kierowniczy w traktorku-kosiarce - demontaż
    Wykręcona nakrętka mocująca z wałka
    Wyjmowany wałek układu kierowniczego traktorka-kosiarki
    Wyjmowanie wałka kierowniczego
  3. Wymontuj tulejkę, w której pracuje wałek kierownicy. Jeśli trzeba, uderz w nią z wyczuciem (np. stosując młotek i rurkę o średnicy tulejki), aby wyskoczyła z gniazda. Może być problem z wyciągnięciem już wybitej tulei. Wówczas przyda się jakiś dłuższy element, albo chwytak magnetyczny, żeby wyjąć ją z podwozia. W tym modelu traktora jest dość ciasno i trzeba się troszkę pogimnastykować 😉
    Zużyta tuleja wałka kierowniczego kosiarki samojezdnej
    Zużyta tuleja po demontażu wałka
    Miejsce do osadzania tulejki wałka kosiarki
    Gniazdo tulejki
    Zdemontowany wałek kierowniczy traktorka
    Wałek
  4. Na tokarce przetocz wewnętrzną części tulei i wyrównaj pracujący w niej odciek wałka.
    Wałek w zużytej tulei - luzy
    Luzy w tulejce
    Wytarta część wałka pracująca w tulejce
    Zużyty wałek
    Na nowo stoczona część wałka na tuleję
    Wałek po toczeniu
  5. Znając wymiary skrawanych elementów, wytocz odpowiedniej wielkości teflonową wkładkę, na której będzie osadzony wałek. Winna ciasno mieścić się w tulejce, a wewnętrzna średnica powinna pozwalać na swobodne obracanie się drążka kierownicy. Warto również wykonać nieznacznie grubszą wkładkę od tulejki, dzięki czemu kołnierz wałka będzie się opierał o teflon, a zatem i tutaj unikniemy tarcia stal o stal.
    Wyrobiona tuleja 1 strona
    Wyrobiona tulejka
    Wyrobiona tulejka 2 strona
    Dolna strona zużytej tulejki
    Tuleja z wytoczoną i osadzoną częścią wewnątrzną z teflonu 1 strona
    Teflon w tulei
    Tuleja z wytoczoną i osadzoną częścią wewnątrzną z teflonu 2 strona
    Teflon w tulejce druga strona
    Kołnierz wałka osadzony na wystającej części teflonowej tulejki
    Kołnierz ślizga się po teflonie
  6. Przesmaruj dodatkowo stykające się elementy i zamontuj poszczególne części w traktorze.
    Poskładane elementy - wałek, tuleja, podkładki, koło zębate, nakrętka
    Usytuowanie poszczególnych elementów
  7. Mocno zużyte koło zębate należy wymienić. Można uniknąć tego kosztu. Jeśli jest taka możliwość, obróć koło zębate, co spowoduje zmniejszenie dodatkowego luzu. Czyli jej niewyrobiony obszar będzie nachodził na zębatkę.
    Na nowo zamontowany zregenerowany układ kierowniczy traktorka-kosiarki
    Układ kierowniczy jak nowy
  8. Wyśrodkuj kierownicę i ustaw koło zębate na środku zębatki (żeby znaleźć centrum, policz zęby zębatki). Dużo tych zębowatych zębów 😉
  9. Przy okazji sprawdź ułożenie kół i jeśli trzeba, ustaw je odpowiednio na drążkach sterujących, aby nie ściągało podczas jazdy i nie ścinało opon.
  10. Nakrętkę dokręć z wyczuciem, ażeby na wałku nie było luzu wzdłużnego i jednocześnie można było swobodnie manewrować kierownicą.

Dobre rady

  • W razie konieczności udaj się do tokarza. Wystarczy wytłumaczyć o co chodzi; fachowiec zajmie się resztą. Nie powinno to kosztować więcej niż kilkadziesiąt złotych.
  • Dlaczego teflon? Bo jest świetnym materiałem – trwały, nie poddaje się łatwo odkształceniom i właściwie nie wymaga smarowania. Choć mimo wszystko odrobina smaru nie zaszkodzi 🙂
  • Można też zastosować inne rozwiązania, np. usadowienie na łożysku. Jednak i tutaj dochodzi do wycierania stali. Użycie teflonu wydaje się być bardziej efektywne. W przyszłości wystarczy wymienić teflonową wkładkę (koszt jeszcze mniejszy) bez konieczności skrawania stali. Ponadto, dalsze zmniejszanie średnicy wałka mogłoby się okazać niemożliwe.

Jeden komentarz

  1. WoW super rada, zdjęcia krok po kroku. Częściej się tu będę zjawiał:) Jja musiałem w moim MTD wymienić zębatkę, kupno ok 100-150 choć nie pamiętam już dokładnie, oczywiście wymieniałem sam;)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Enter Captcha Here : *

Reload Image