Jak naprawić sprzęgło mechaniczne traktorka-kosiarki? [film]

Zazwyczaj awaria sprzęgła mechanicznego, zwane również manualnym, załączania noży kosiarki samojezdnej jest związana z którymś z łożysk. Jeśli takowe rozsypie się, koszenie trawy jest niemożliwe. Objawy to nie działające kosisko i swąd przytartego paska klinowego. Wówczas należy natychmiast przesunąć dźwignię załączania noży na zero, zgasić traktor i zabrać się za naprawę 😉 Konkretnie, w tej instrukcji dowiesz się jak rozebrać takie sprzęgło, by wymienić górne łożysko, a potem złożyć całość na nowo.

Będziesz potrzebować:

– łożysko 6006 ZZ C3, klucz płaski, klucz angielski, klucz szwedzki, wkrętak płaski, szmatka, smar do łożysk w sprayu

Jak naprawić sprzęgło mechaniczne traktorka-kosiarki – instrukcja

  1. Na samym początku demontuję agregat tnący, usuwam osłonę i wykręcam sprzęgło ze stabilizatora (jeśli trzeba należy wykręcić cały stabilizator).
    Wykręcanie osłony sprzęgła traktorka-kosiarki

    Odkręcona osłona nie będzie blokować zdejmowania sprzęgła z wału

    Wykręcony stabilizator sprzęgła traktorka

    Wykręcanie stabilizatora sprzęgła

  2. Następnie demontuję sprzęgło z traktora. W tym celu odkręcam śrubę mocującą. Przy czym nic nie kombinuję z blokadą tłoku silnika. Należało skontrować nakrętkę zespalającą kluczem angielskim lub szwedem nasadę sprzęgła na wale i odkręcić centralną śrubę mocującą. Sprzęgło jest zespolone z wałem na zasadzie klina, dlatego zsunęło się samo bez żadnego oporu (w razie konieczności trzeba podważyć je z kilku stron). Na końcu wystarczy zdjąć pas napędu (po uprzednim zluzowaniu napinacza oraz demontażu paska ze skrzyni) i odczepić sprężynę dźwigni załączającej pas klinowy.
    Demontaż sprzęgła traktorka kosiarki

    Demontaż sprzęgła polega na wykręceniu śruby mocującej

    Wyciągana sprężyna dźwigni załączania sprzęgła

    Ściągana sprężyna dźwigni

  3. Teraz zabieram się do rozebrania sprzęgła. Najpierw należy wykręcić nakrętkę. Dolnej części z kołem pasowym na agregat tnący nie ruszam, gdyż nie ma takiej potrzeby. Pozostałości po rozwalonym łożysku usuwam śrubokrętem.
    Wykręcana nakrętka sprzęgła kosiarki

    By rozmontować sprzęgło, należy zacząć od nakrętki

    Rozebrane sprzęgło traktorka

    Rozmontowane sprzęgło

    Usuwanie resztek łożyska ze sprzęgła

    Usuwanie pozostałości łożyska

    Rozsypane łożysko sprzęgła załączania agregatu tnącego kosiarki

    Elementy rozsypanego łożysku sprzęgła

  4. Przed złożeniem oczyszczam i sprawdzam poszczególne elementy sprzęgła, głównie stan łożysk. Nowe łożysko zakłada się bardzo łatwo. Niestety jeden ze śrutów zaginął, a bez tego małego drobiazgu ani rusz. Jeśli jest okey, składam wszystko do kupy w kolejności przedstawionej na video (poniżej)  i montuję całość w traktorze.
    Nowe górne łożysko sprzęgła traktorka

    Nowe łożysko górne

    Naprawione sprzęgło mechaniczne traktorka-kosiarki

    Złożone sprzęgło z nowym łożyskiem

  5. Montuję sprzęgło. W tym celu dla ułatwienia najpierw umieszczam sprężynę w dźwigni (trzeba trochę pomanewrować), pasek napędowy zakładam na (mniejsze) napędowe koło pasowe sprzęgła przed całkowitym dosunięciem na wał. Dociskam do końca wału, sytuując odpowiednio na stabilizatorze i dokręcam śrubę mocującą oraz śrubę stabilizatora.Zakładanie paska napędu na sprzęgło

    Założenie paska po wkręceniu sprzęgła utrudniają osłony

  6. Podczas dokręcania, tym razem polecam skontrować sprzęgło kluczem szwedzkim, aby nie narazić nakrętkę zespalającą na poluzowanie.

Film ukazujący naprawę sprzęgła mechanicznego kosiarki samojezdnej

Koszt naprawy 25 zł. Ile zapłaciłbyś za taką usługę w serwisie?

Dobre rady

Warto zainwestować w lepszej jakości łożysko, przystosowane do dużych obrotów. Różnica raptem kilkunastu złotych, a mamy pewność, że część posłuży nam długi czas. Jeśli masz wątpliwości, zapytaj sprzedawcę. Jedno jest pewne, te najtańsze się nie nadają. W tym przypadku albo ktoś chciał zaoszczędzić nawet te grosze, albo nie miał pojęcia co robi, bo było widać wymianę na łożysko zupełnie nie nadające się do takich obciążeń.

Wprawdzie takich łożysk się nie smaruje, ale można zastosować specjalny smar w spreju, który łatwiej przenika do wszelkich zakamarków. Szczególnie warto zadbać o łożysko oporowe, które nie należy do tanich części.

Dla dłuższej sprawności sprzęgła mechanicznego pamiętaj, że podczas eksploatacji, należy załączać je płynnie – bez szarpnięć i gwałtownych ruchów.


Sprzęt i nie tylko możesz zobaczyć, np. tutaj.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Enter Captcha Here : *

Reload Image