Z tego wpisu dowiesz się jak wymontować i zamontować skrzynię hydrostatyczną kosiarki samojezdnej. Czynności te można wykonać we własnym zakresie i tym samym zmniejszyć koszty serwisu. Nie są tu potrzebne jakieś specjalistyczne narzędzia, jednak trzeba uzbroić się w cierpliwość i zarezerwować sobie trochę czasu. Poradnik na przykładzie traktora ogrodowego MTD Gartenland z koszem i wyrzutem tylnym.
Będziesz potrzebować:
– klucze nasadowe, klucze płaskie, kombinerki, podnośnik, odrdzewiacz, smar, folia, szmatka
Demontaż przekładni hydrostatycznej z traktorka ogrodowego
Żeby zabrać się za naprawę przekładni, należy ją wymontować z traktora. Cała operacja różnie może wyglądać w poszczególnych modelach. W przypadku mojej kosiarki przedstawiało się to w sposób opisany poniżej. Ważne aby wszystkie czynności wykonywać w odpowiedniej kolejności podany poniżej. Wówczas praca idzie dużo prościej i szybciej.
- Najpierw zdjąłem agregat tnący i kolektor wyrzutowy.
- Wypiąłem dźwignie hamulca i napędu oraz zaczep (hak).
- Zablokowałem przód, by traktor mi nie uciekał, uniosłem go nieco podnośnikiem i wymontowałem tylne koła.
- Odkręciłem główne śruby mocujące, znajdujące się po obu stronach (trzy z prawej i cztery z lewej).
- Po demontażu ściągnięcie paska napędowego było bezproblemowe (w tym przypadku właściwie nie trzeba było zdejmować go przed zdemontowaniem skrzyni).
Montaż przekładni hydrostatycznej w kosiarce samojezdnej – kilka uwag
Pozostał montaż skrzyni w traktorze. I tutaj takie małe smaczki.
- Na początku, ze względu na “zawijasy”, zmniejszyłem zagięcie dźwigni załączania-luzu skrzyni, dzięki czemu łatwiej było osadzić przekładnię. Mała rzecz, a spore udogodnienie 🙂 (Po wsunięciu dźwigienki w otwór i za mocowaniu hydrostatu, za pomocą dwóch kombinerek przygiąłem ją nieco na powrót do pozycji wyjściowej).
- Pasek klinowy napędu założyłem po montażu. W tym celu poluzowałem napinacz (można też po prostu zdjąć sprężynę z rolki napinacza). Oczywiście pasek najpierw winien być założony na koło pasowe wału silnika. Dlatego wcześniej sprawdzam czy jest właściwie umieszczony. Zwracam również uwagę na to, aby pasek był ułożony prosto (nie skręcony) węższą częścią na rowkach kółek.
Dobre rady
-
- Przed wykręcaniem przekładni może przydać się odrdzewiacz do śrub – popsikaj i odczekaj kilkanaście minut.
- Podnośnik umieść w takim miejscu, aby był odpowiednio ustabilizowany i jednocześnie nie poniszczył podwozia traktora. Proponuję wcześniej zrobić próbę, gdzie najdogodniej jest usytuować lewar. Można to zrobić właśnie w trakcie działania odrdzewiacza 🙂 Przydadzą się również podstawki (kobyłki).
- Zanim zabierzesz się za demontowanie skrzyni, dobrze jest coś pod nią podłożyć, aby nie zsunęła się w nieoczekiwany sposób i łatwiej było wykręcać śruby.
- Do luzowania napinacza paska napędu, można posłużyć się jakimś naprędce wykonanym hakiem z twardego drutu o odpowiedniej długości. Ja zastosowałem kątownik z przyspawaną rurką, która ostała się po jakiejś robocie. Jeden koniec założyłem na śrubę rolki napinacza, a drugi zahaczyłem o element podwozia, naciągając sprężynę (oczywiście ma to sens, jeśli jest problem ze zdejmowaniem sprężyny).
- Podczas montażu hydrostatu, dobrze jest przesmarować wszystkie śruby i części ruchome smarem.
- Demontaż skrzyni hydrostatycznej warto wykonać samemu. Jak wspomniałem na początku wpisu, dzięki temu można obniżyć koszty naprawy. Za taką czynność mechanik policzy sobie sporo więcej. A to przecież nie wszystko. Należy dodać ponowny montaż oraz koszt transportu traktorka w obie strony. Ewentualnie dojazd na miejsce serwisanta. Ale raczej nie jeżdżą do napraw. Zazwyczaj sprzęt trzeba zawieść do serwisu lub firma robi to sama.