Kiedy mowa o konserwacji samochodu, głównie mamy na myśli zabezpieczenie podwozia karoserii przed negatywnymi skutkami warunków atmosferycznych. A co z zawieszeniem i hamulcami, które niemniej są narażone na korozję i uszkodzenia? Widok dobrze utrzymanego spodu, zwłaszcza starego auta, jest dość rzadki i może cieszyć, ale zazwyczaj nie idzie on w parze, delikatnie mówiąc, z odpowiednim stanem układu jezdnego. Niestety, ów fakt jest często lekceważony, a przecież to właśnie te elementy pojazdu przede wszystkim odpowiadają za bezpieczeństwo poruszania się po drodze. Zatem, bez dwóch zdań, warto przeprowadzić taką konserwację. Tym bardziej, że można ją zrobić we własnym zakresie, nie ponosząc przy tym dużych kosztów.
Będziesz potrzebować:
Materiały:
– preparat do czyszczenia klocków i tarcz hamulcowych, środek do konserwacji podwozia, farba żaroodporna, papier ścierny
Narzędzia:
– podnośnik, klucz do kół, wkrętak, pędzel, szczotka druciana, myjka ciśnieniowa
Konserwacja zawieszenia i hamulców samochodu – krok po kroku
Na początku chciałbym zaznaczyć, że prawidłowa konserwacja zawieszenia i hamulców powinna być przeprowadzona na wszystkich elementach z osobna czyli całość należałoby rozmontować. Wówczas jest możliwość solidnego przygotowania zabezpieczanych powierzchni i dotarcia do wszystkich zakamarków. Sposób przedstawiony poniżej nie jest w pełni profesjonalny, jednak lepsza taka ochrona niż żadna, a wygląd z pewnością zostanie znacznie poprawiony.
- W pierwszej kolejności dobrze unieruchom samochód, tj. wrzuć jedynkę, zaciągnij hamulec ręczny i podłuż coś przynajmniej pod jedno z kół, np. kamień.
- Aby wymontować koło, najpierw poluzuj śruby po czym podnośnikiem unieś auto na tyle, by opona nie stykała się z podłożem. Wykręć śruby i ściągnij koło.
- Teraz przyda się myjka ciśnieniowa, która solidnie usunie stwardniałe błoto i kurz.
- Korozję potraktuj papierem ściernym, szczotką drucianą oraz wkrętakiem, którym dotrzesz w zakamarki i usuniesz grubsze warstwy rdzy.
- Po całkowitym wyschnięciu, oczyść klocki i tarcze preparatem do hamulców.
- Kiedy preparat wyparuje, zaaplikuj środek do konserwacji podwozia na wszystkie dostępne części zawieszenia, omijając elementy układu hamulcowego.
- Wszystkie detale związane z układem hamulcowym oraz bezpośrednio przylegające przemaluj farbą odporną na wysokie temperatury. Oczywiście, i w tym przypadku całość należy wykonywać na suchej powierzchni, a miejsce styku tarcza-klocki pozostają nietknięte 🙂
- Po wyschnięciu zamontuj koło i gotowe.
Dobre rady
Dla bezpieczeństwa pamiętaj, aby podczas pracy samochód nie stał na skosie, lecz na prostym podłożu.
Dobrze jest wszystko przemalować dwu, trzykrotnie, rzecz jasna z przerwami na schnięcie 🙂 Patrz – zalecenia producenta na etykiecie.
W przyspieszaniu wysychania przydaje się suszarka.
Żeby zabezpieczyć podłoże przed uszkodzeniem, można pod lewar podłożyć np. jakąś deskę.
Świetnie opisane, na tej stronie jest pełno fajnych i dobrze opisanych pomocnych artykułów, z wielu dziedzin, gratuluje.
Super poradnik – bardzo duży plus za wyjaśniające każdy etap pracy zdjęcia.