Demontaż rozrusznika silnika 1.9 TDI nie jest specjalnie skomplikowany. Nie trzeba udawać się do mechanika, jednak należy poświęcić trochę czasu i cierpliwości. Wszystko zależy od przygotowanych narzędzi, napotkanych niespodzianek podczas pracy i pewnej wprawy.
Przedstawiona instrukcja może różnić się nieco w poszczególnych przypadkach lecz generalnie podobne rozwiązania stosowane są w takich jednostkach napędowych samochodów z grupy Volkswagena, czyli rzeczony VW oraz Audi, Skoda i Seat, na podstawie którego oparty jest ten poradnik (modele Leon I i Toledo II). Tego typu silniki były montowane również w innych markach spoza koncernu VAG, np. w Fordzie Galaxy.
Będziesz potrzebować:
– wkrętaki płaski i krzyżakowy, torx, klucze płaskie i nasadkowe, preparat do odkręcania zapieczonych śrub, smar (towot), rękawiczki i okulary ochronne, koc, folia.
Jak wymontować rozrusznik silnika 1.9 TDI – instrukcja krok po kroku
Żeby zdemontować rozrusznik, należy wjechać na kanał lub podnieść przednią część auta, np. za pomocą najazdu samochodowego. Można go przygotować również samemu; będzie trochę czołgania, ale też się da 😉 I przede wszystkim wyjmij kluczyk ze stacyjki oraz odłącz akumulator.
- Aby dostać się do śrub rozrusznika, odkręć osłonę spodu silnika (jeśli jest takowa).
- Wyjmij baterię i zdemontuj jego obudowę. Dzięki temu unikniesz zwarcia na zasilaniu i jednocześnie wygospodarujesz sobie odpowiednią przestrzeń potrzebną do wykręcenia rozrusznika. Dla ułatwienia dojścia do śrub, można również wymontować boczną plastikową część, od strony lewego błotnika, na której trzyma się wspomniana osłona.
- Wymontuj przewody zasilające. Należy najpierw ściągnąć zabezpieczenie izolacyjne oraz zdjąć metalową zawleczkę na kostce.
- Wykręć nakrętki, które mocują wiązkę elektryczną i/lub inne przewody.
- Odkręć obydwie szpilki, bezpośrednio łączące rozrusznik z silnikiem i gotowe.
Teraz można rozrusznik wyczyścić, naprawić, zregenerować lub po prostu wymienić. Warto wcześniej sprawdzić, co bardziej się opłaca.
Dobre rady
- Przed przystąpieniem do pracy, pamiętaj o odpowiednim unieruchomieniu auta : zaciągnij hamulec ręczny, wrzuć jedynkę, zaklinuj koła.
- Jeśli śruby nie chcą puścić, potraktuj je środkiem do luzowania zapieczonych gwintów. Jednak zanim przystąpisz do ponownego odkręcania, odczekaj kilkanaście minut, aby preparat zdążył zadziałać.
- Podczas skręcania poszczególnych elementów, warto przesmarować wszystkie śruby i nakrętki, a mocno zużyte wymienić.
Dla mnie to czarna magia. Kiedy wysiadł rozrusznik w moim aucie musiałem podjechać do firmy, które regeneruje rozruszniki i alternatory. Nawet im to sprawnie poszło a dodatkowo udzielili rocznej gwarancji.
hej. Jak i gdzie podeprzeć silnik aby wyjac rozrusznik w passacie b4.