Jak naprawić potłuczoną ceramikę czyli o tym jak mój gipsowy koń odzyskał swoje nogi

Naprawa ceramiki, gipsowej figurkiPrzedmioty z gipsu czy gliny są kruche. W zależności od jakości wykonania, użytych składników, itd. są mniej lub bardziej odporne na uszkodzenia mechaniczne. Jedne jak i drugie mogą zostać połamane czy zwyczajnie się potłuc. Czasem szkoda wyrzucać jakąś figurkę, tak jak mi szkoda było wyrzucać fajnego konia z gipsu, któremu w niefortunny sposób odpadły tylne nogi, tzn. ktoś mu je załatwił. Oczywiście winowajcy brak 😉

Dlatego spróbowałem dać mu „drugie życie” i naprawiłem zwierzaka.

Zastosowałem do tego po prostu klej szybkoschnący typu Kropelka (wiesz: „Co Kropelka sklei, sklei, żadna siła nie rozklei…” ;)) lub inny. Ja zastosowałem akurat inny 😉 . W końcu nie jest to jedyny i niezastąpiony preparat. W każdym razie taki miałem na podorędziu, więc go użyłem. A zrobiłem to tak:

  • Za pomocą pędzelka obmiotłem miejsca pęknięć z pyłu i drobinek gipsu.
  • Nałożyłem jedną warstwę na obu łączonych elementach. Jest to istotne, szczególnie przy niewielkiej powierzchni łączeń.Klejenie gipsowych części
  • Zespoliłem całość i docisnąłem na kilkanaście minut. Nie na kilka czy kilkanaście sekund, jak to chwali się producent. To zbyt mało, aby spoina była wystarczająco mocna.Jak skleić połamaną ceramikę

I tak oto mój koń odzyskał swoje kończyny 🙂 Przy żywym byłoby kiepściutko. Jak wiadomo końskie złamania są bardzo ciężkie do wyleczenia.Naprawiona figurka gipsowego konia

Dawniej podobny zabieg wykonałem z potłuczoną nocną lampką. Tutaj było nieco trudniej, bo całość rozbiła się na wiele kawałków. Jednak i w tym przypadku się udało. Materiał jest bardziej twardy, ale jak się okazuje nie ma to większego znaczenia. Też dobrze trzyma. Będzie chyba więcej niż 5 lat!Jak naprawić połamaną ceramikę

Zatem uszkodzone rzeczy z ceramiki nie trzeba od razu spisywać na straty. Również i to da się naprawić.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Enter Captcha Here : *

Reload Image