Kiedy złapiemy kichę, możemy ją łatwo zreperować. Artykuł przedstawia instrukcję krok po kroku jak samemu tanio i solidnie naprawić przedziurawioną dętkę w rowerze. Pokazana metoda jest tradycyjnym i skutecznym sposobem na kapcia. Pod warunkiem, że starannie przyłożymy się do przyklejania łatki na dętkę 🙂 Oczywiście takie łatanie jest również możliwe w kołach innych pojazdów.
Będziesz potrzebować:
– klej butapren, stara dętka, papier ścierny o drobnej ziarnistości, denaturat, kreda biała krawiecka lub szkolna, miska z wodą, ścisk stolarski lub klucz francuski ewentualnie imadło, dwie sklejki, szmatka, klucze do odkręcenia koła, rękawice ochronne
Jak naprawić dętkę rowerową – instrukcja czyli naklej łatkę i zapomnij.
- Postaw rower do góry kołami (podłóż coś pod siodełko i kierownicę) i odkręć przebite koło. Postępuj podobnie jak przy wymianie samej opony.
- Wykręć kapturek i zabezpieczenie wentyla (jeśli jest), wepchnij go do środka i zdejmij oponę zw. płaszczem wraz z dętką. Zrobisz to z łatwością ręką, bez używania kluczy.
- Napompuj dętkę i zanurz ją w wodzie tak, aby cały jej obwód znalazł się nieco poniżej lustra cieczy. Przekręcaj dętką do momentu, aż natrafisz na ujście powietrza.
- Zaznacz przebicie kredą i dla pewności sprawdź, jak powyżej pozostałą część dętki oraz wentylek (też może nie trzymać).
- Wytnij niewielką kilkucentymetrową owalną łatkę ze starej dętki i zmatowiej ją papierem ściernym. Zrób to samo z okolicami przedziurawionego miejsca, mniej więcej na szerokości łatki (oczywiście po osuszeniu).
- Przeczyść miejsca klejenia denaturatem, nałóż na obie części cienką warstwę butaprenu i po kilkunastu minutach (dla przeschnięcia) połącz je. Upuść powietrze.
- Następnie spuść powietrze do końca. Dla ułatwienia wykręć zaworek, złóż dętkę na pół tak, by wentyl znalazł się na jednym jej końcu i poczynając od drugiego krańca zwiń całość. Powietrze zejdzie zupełnie, dzięki czemu łatwo umieścisz dętkę w oponie, którą należy dokładnie ułożyć, by uniknąć podwinięcia.
- Ściśnij całość francuzem przez minimum 24 godziny, podkładając deseczki z obu stron (dla ochrony gumy i równomiernego połączenia).
- Po tym czasie wyciągnij dętkę, napompuj ją i podobnie jak wyżej, sprawdź szczelność połączenia w wodzie.
- Ale najpierw zbadaj płaszcz czy nie ma jakiegoś winowajcy przebicia. W tym celu dokładnie przepatrz i prześledź dotykiem (bez rękawiczek) zewnętrzną oraz wewnętrzną jego część.
- Jeśli jest okey, wyrównaj podkładkę osłonową szprych.
- Naciągnij jedną całą krawędź opony na rant, po czym ułóż wewnątrz dętkę.
- Wsuń wentyl w otwór obręczy, nasuń drugą krawędź opony i zamontuj koło w rowerze. Można też od razu założyć oponę z umieszczoną wewnątrz dętką na rant.
- Ustaw je, jeśli trzeba wycentruj, napompuj i w drogę 🙂
Dobre rady
- Jeśli wentyl nie trzyma, trzeba go wymienić. Czasem wystarczy samo dokręcenie. Właściwie od tego należy sprawdzić nieszczelność koła, przed demontażem. Po napompowaniu, trochę wody lub fuj, śliny 😉 na końcówkę i widać uciekające powietrze w postaci bąbelków.
- Spuszczanie powietrza:
* wentyl rowerowy – należy wykręcić zabezpieczenie i wyciągnąć środkową część,
* wentyl tzw. samochodowy – wystarczy nacisnąć środkowy dzyndzel lub wykręcić za pomocą specjalnego kluczyka (często znajduje się na kapturku ochronnym).
- Z wyczuciem ściśnij łączone części, aby nie uszkodzić reszty.
- Przedstawiona z dziada pradziada metoda łatania dętki rowerowej i nie tylko, jest sprawdzona i tania. Staranne klejenie potrafi przetrzymać całą dętkę.